Een checklist maken en dan ook nog alles dubbel controleren! De meesten vinden dit onzin. Het is tijdverspilling en niet nodig. Je zal toch vast en zeker alles wel hebben?

Dit denk je dan misschien toch te snel! Het kan de beste overkomen om toch een belangrijk onderdeel van de dag te vergeten, waardoor alles in de soep loopt. Dit kan gebeuren bij de simpelste dingen, zoals het vergeten van je zonnebril, maar ook wanneer je een belangrijke opname hebt, zoals een podcast. Tijdens het maken van een podcast is veel belangrijke apparatuur nodig. Als een van deze vergeten wordt, kan dit veel problemen opleveren En ja, ik hoor je al denken, maar ja dit gebeurde dus ook bij ons.

Vorige week waren wij voor een opdracht in het Radboud UMC in Nijmegen. Twee grote koffers, een kleintje en twee rugzakken vol met cruciale apparatuur voor de podcast die we zouden gaan opnemen. De hele dag door zijn we een aantal keer verplaats van ruimte. Iedere keer wanneer dit gebeurde hebben we grondig doorlopen of we alles hadden en dus niks vergeten waren. Bas benoemde hierbij iedere keer hoe belangrijk het is dat je controleert of je echt alle spullen hebt ingepakt en dat het belangrijk is dat je met back ups werkt. Wanneer je voor de eerste keer op een locatie komt, weet je niet wat voor een tafel jij aan moet gaan werken. Hierop moet je op anticiperen en dus verschillende standaarden meenemen, zodat je niet voor verassingen komt te staan.  Het opnemen verliep  goed en aan het einde van de dag reden we half acht terug naar het kantoor. Totdat Bas er de volgende dag achter kwam dat hij zijn laptop was vergeten er vanuit gaande dat alles wel goed ingepakt was.

Oeii… niet zo handig! De laatste ruimte was immers ook niet zo groot en stond vol met stoelen. Precies in zo’n stoel, was de laptop van Bas blijven liggen en is er totaal overheen gekeken. Snel gebeld naar het Radboud UMC of deze toevallig nog in de kamer lag waar we de vorige dag gezeten hadden, fijn dat de laptop terecht was, wat minder leuk dat het helemaal in Nijmegen was.                                                               De laptop tot onze beschikking hebben die dag, was van cruciaal belang. Dus in de ochtend, hop, in de auto en op naar Nijmegen, laptop ophalen en weer terug naar Apeldoorn. Dan ben je zo al tweeën en half uur onderweg voor die vergeten laptop..

Toen kon de dag pas beginnen, twee uur later dan normaal gesproken.

Zo zie je maar weer. Ook al pak jij iedere dag dezelfde tas in en denk je dat je toch écht wel alles hebt. Een dubbel check en een checklist kan vervelende situaties voorkomen en in plaats van tijdverspilling veranderen in het besparen van een hoop onnodige tijdverspilling;)