Of je nou een podcast maker bent of juist geniet om naar podcast te luisteren, een podcast bied de mogelijkheid om even, onafhankelijk van waar je bent of wat je aan het doen bent, actief bezig te zijn met een bepaalde thema. Net zoals bijvoorbeeld bij boeken, televisieprogramma’s, games en films: het maakt niet uit wat je favoriet onderwerp is, voor elk onderwerp is een bijpassende podcast en doelgroep te vinden. Dit kan een super kleine doelgroep (niche) zijn of juist een hele grootte, maar aangezien iedereen zijn eigen (luister) behoeftes heeft, maakt dat het juist interessant. Zo trekt een programma over een specifieke sprinkhaan in Brazilië andere (soort) luisteraars dan een programma over bijvoorbeeld gezonde voeding.
De voordelen van een podcast is dat je deze overal kunt afspelen, maar ook pauzeren. Je kunt bladeren tussen verschillende thema’s en interessegebieden en daarnaast kan je, zelf met weinig tools, een eigen podcast maken en je specifieke luisteraars ontdekken, definiëren en bereiken.
Want, je wilt op een toegankelijke manier, niet afhankelijk van tijd of locatie, binnen een bepaald hoek anderen prikkelen of juist zelf geprikkeld worden. Je wilt je eigen kennisgebied verbreden of invalshoeken van anderen, je laten inspireren. Je wilt op een intieme manier of juist tussen de bedrijven door een manier van kennis, afleiding, vermaak of amusement ervaren.
Daarnaast creëer je met een podcast (online) duurzaam content die je jaren lang kunt gebruiken. Hierin biedt je je klanten, ervaringsdeskundigen en/of netwerken een podium om hun kennis en ervaringen met anderen te delen. Hiermee kan niet uitsluitend traditionele vormen van sociale media kanalen bereikt worden, maar ook specifieke sociale media kanalen bestemd voor muziek, podcast en video benut worden.
Lees ook: Wat is een podcast?